Vakantie? Zorg voor de juiste reisdocumenten!

Gepubliceerd opmaandag 17 jun 2024 om 10:00

Alle Belgen van alle leeftijden die het land verlaten, moeten een identiteitskaart of een reispas (ook paspoort genoemd) bij zich hebben. Vertrek je binnenkort op vakantie? Vergeet dan niet te controleren of je de juiste reisdocumenten hebt. Zo sta je niet voor verrassingen bijvoorbeeld in de luchthaven. Welk document je nodig hebt, hangt af van je bestemming. Een overzicht van de documenten die je nodig hebt voor jouw vakantiebestemming vind je op www.diplomatie.belgium.be.

EID

Met je elektronische identiteitskaart (eID) kan je naar een vijftigtal landen reizen. Dat zijn vooral de landen van de Europese Unie en de buurlanden.


PASPOORT OF REISPAS

Een geldig paspoort (reispas) heb je nodig in alle landen waarvoor de gewone Belgische eID niet volstaat. Ook kinderen jonger dan twaalf jaar hebben meestal een paspoort nodig. Vraag dat tijdig aan, want dit kan vijf tot zeven werkdagen duren.


VISUM

Een Belgisch paspoort wordt in alle landen erkend, maar voor sommige landen heb je ook nog een visum nodig. 

Let op! Een visum vraag je aan via de ambassade of het consulaat van het land van je bestemming, niet in het gemeentehuis.


VOOR DE KINDEREN

Ga je naar het buitenland samen met je kinderen? Dan heb je ook voor hen een eigen identiteits- of reisdocument nodig. De speciale identiteitskaart voor kinderen van 0 tot 12 jaar, de ‘Kids-ID’, is drie jaar geldig.

Let op! De Kids-ID is geldig in de landen die de eID aanvaarden, mits de kinderen in het gezelschap zijn van één van beide ouders. In alle andere landen heb je ook voor je kinderen een paspoort nodig, eventueel voorzien van het nodige visum. Controleer op de website www.diplomatie.belgium.be welke documenten jouw kinderen nodig hebben.

Vertrekt je kind alleen of samen met iemand anders op reis? Dan raadt Buitenlandse Zaken je aan om een schriftelijke toestemming mee te geven. Er zijn hiervoor geen officiële formulieren. Je kunt je toestemming voor echt laten verklaren bij de dienst Burgerzaken in het
gemeentehuis.


GELDIGHEIDSDATUM

Controleer voor je vertrek ook hoelang je documenten nog geldig zijn. Sommige landen eisen namelijk dat je eID of je paspoort geldig is tot een bepaalde tijd na je terugkomst. Dat kan zelfs tot minimaal 6 maanden na je verblijf zijn.


OP AFSPRAAK

Bij de Dienst Burgerzaken kan je dagelijks langskomen op afspraak. Een afspraak inboeken kan eenvoudig online via www.meulebeke.be > Ik maak een afspraak. Lukt het niet digitaal dan kan je mailen naar onthaal@meulebeke.be of bel 051 48 80 80.


De Dienst Burgerzaken is open op maandag en donderdag van 08:00 tot 12:00 en van 13:00 tot
17:00. Op dinsdag, woensdag en vrijdag is de dienst enkel open in de voormiddag van 08:00 tot 12:00
(opgelet: in juli en augustus gesloten op zaterdag met uitzondering van 6 en 13 juli).