Blijf sporten en bewegen

Gepubliceerd opwoensdag 25 mrt. 2020 om 09:42
10 praktische richtlijnen voor veilig bewegen, trainen en sporten tijdens de coronaperiode.

Door de toenemende verspreiding van het coronavirus worden publieke sportactiviteiten afgelast. Het sport- en recreatiecentrum Ter Borcht is gesloten en ook sporten in de open lucht kan niet meer in groep of met om het even wie.

Mag je nog sporten?

Nu de maatregelen tegen het coronavirus strenger worden, wordt ook sporten moeilijker. Thuis kan het nog en ook in de open lucht is het nog toegelaten. De overheid raadt het zelfs aan. Sporten in de open lucht mag nog individueel of in gezinsverband. Het is wel belangrijk om minstens 1,5 meter afstand te houden en de hygiënische maatregelen te respecteren.

10 praktische richtlijnen voor veilig bewegen, trainen en sporten tijdens de coronaperiode:

  1. Als je nu pas begint met sporten of bewegen, bouw het dan heel langzaam op.
  2. Beweeg, train of sport, maar kalm aan: niet intensief en niet te lang aan één stuk.
  3. Doe je normaal duurinspanningen, kies dan nu voor intervalactiviteiten.
  4. Oefen wanneer het kan in de open lucht (buiten, tuin, koer, balkon…).
  5. Binnen sporten of bewegen is nog altijd veel beter dan niet bewegen.
  6. Sport nu bij voorkeur in je eentje (of beperk je tot je huisgenoten of 1 niet-huisgenoot).
  7. Kom je tijdens het sporten in de buurt van anderen, hou dan anderhalve meter afstand en doe geen high fives of handshakes.
  8. Doe niets samen in de marge van je sportactiviteit: niet samen met de auto naar de sportactiviteit, niet samen omkleden, …
  9. Raak alleen je eigen materiaal aan: gebruik je eigen drinkbus en handdoek, maar ook alleen persoonlijk sportmateriaal als een pallet, racket, bal, fiets, step, …
  10. Sport niet als je ziek bent, ook niet individueel. Onthoud ook dat je na koorts niet meteen weer mag sporten, maar nog evenveel dagen moet rusten als dat je koorts hebt gehad. Na 3 dagen koorts begin je dus pas op dag 7 weer te sporten.
  11. Blijf bewegen en sporten, maar laat je niet verleiden plots intensievere dingen te gaan doen. Als je het volgens deze richtlijnen doet, zal het je weerstand ten goede komen en ben je weer wat beter gewapend tegen het coronavirus.
  12. Hou je gezond, blijf sporten.

Meer info: www.blijfsporten.be.

Thema's