aaa
Printvriendelijke versie

Week van de valpreventie: 22 - 28 april

Laat angst om te vallen uw leven niet bepalen

Hilda, 76 jaar, is vorig jaar van de trap gevallen. Zij durft sindsdien de trap niet meer op en af, omdat ze schrik heeft om nog een keer te vallen. Heeft u ook angst om te vallen? U bent niet alleen; ongeveer één op twee 65-plussers heeft valangst.

Een val met een ernstig letsel als gevolg, kan valangst veroorzaken waardoor u misschien minder gaat bewegen. Hierdoor neemt uw spierkracht en evenwicht af en vergroot net de kans om opnieuw te vallen. Zo komt u in een vicieuze cirkel terecht.

Volgende tips helpen u om de vicieuze cirkel te doorbreken:

1. Blijf in beweging

  • Zit niet te lang stil en probeer het grootste deel van de dag licht intensief te bewegen.
  • Vraag aan uw huisarts een specifiek oefenprogramma met spierversterkende- en evenwichtsoefeningen.
  • Gebruik hulpmiddelen zoals een wandelstok of rollator indien nodig.

2. Bespreek uw valangst met familie, lotgenoten, vrienden en/of een arts

3. Pas uw omgeving en uw gedrag aan

  • Vraag de buschauffeur om te wachten met vertrekken tot u zit.
  • Gebruik handgrepen, bv. in toilet of douche als steun.
  • Zorg voor voldoende verlichting. Doe bv. het licht aan als u ’s nachts opstaat.

Meer info? Ga naar www.valpreventie.be of vraag raad aan uw arts.

Bron: Logo Midden West-Vlaanderen


Terug naar alle nieuws